Breastfeeding Welcome Here

Monday 30 June 2014

Diet Ibu Menyusu;Diet Atkins Bahaya?


Selepas bersalin biasanya kita sangat teruja untuk kurus semula dan mengembalikan bentuk badan asal seperti sebelum mengandung. Tetapi kadang kala terlalu banyak alasan yang menyebabkan kita gagal berdiet dengan baik.Masalah yang selalu kita dengar " masa menyusu saya cepat lapar,jadi macamana nak diet?" kalau saya diet nanti susu sedikit..saya risau...

Memang betul kadang-kadang diet yang salah dan melampau memang akan mendatangkan mudarat dan sangat membebankan,malah mungkin akan menyebabkan kesihatan kita dan anak terganggu terutamanya untuk ibu-ibu yang baru lepas bersalin dan menyusukan.

The low carb atkins during breastfeeding might not be safe, according to many experts. Risk of dehydration, low calcium, high fats, and other reasons. –  Dr Joseph


Kehilangan berat badan semasa menyusu adalah sangat berbeza dengan kehilangan berat badan semasa kehidupan biasa.Tenaga dan keperluan makanan ibu menyusu lebih besar berbanding orang biasa.Disebabkan itu diet yang dikhususkan untuk orang awam  mungkin tidak sesuai untu ibu menyusu.

Jadi apa cara terbaik untuk ibu-ibu selepas bersalin nak berdiet tetapi masih boleh kekal bertenaga dan meneruskan penyusuan susu ibu?Disini saya ingin berkongsi sedikit maklumat tentang diet untuk wanita selepas bersalin dan sedang menyusukan anak.

Diet Ibu menyusu sebaiknya dimulakan selepas dua bulan melahirkan iaitu kadar maksimum 60 hari darah nifas keluar.Ini kerana selepas bersalin badan ibu memerlukan masa untuk pulih dan menghasilkan susu yang cukup untuk anak.

Tip Diet Untuk Ibu Menyusu Rendah Kalori

The Subcommitee on Nutrition During Lactation mencadangkan ibu-ibu menyusu untuk mengambil 1500-1800 kalori setiap hari.Berbanding 20 kalori setiap hari untuk orang biasa yang melalui fasa induction Diet Atkins.

Insyalah sedikit tip untuk ibu menyusu :-

# Banyakkan minum air kosong minimum 3 L sehari.
# Lebihkan sayur-sayuran hijau.
#Kurangkan makanan manis dan berkalori tinggi..Petuanya kira jumlah kalori yang diambil setiap kali hidangkan.
#Pastikan rehat yang cukup dan kurangkan stress.
#Ambil supplement untuk pastikan kita kekal bertenaga.


Terima kasih,Jika anda suka artikel ini minta tekan button share.Semoga ia bermanafaat.



No comments:

Post a Comment

Apakah Cabaran Penyusuan Yang Anda Hadapi?

 

Blog Template by BloggerCandy.com